27.03 Toiduliidu pressiteade

    

Sel nädalal hindas Eesti Parima Toiduaine konkursi komisjon Eesti väikeettevõtete uusi toidutooteid, et selgitada parimad piirkondade lõikes. Kokku said toidukonkursi tiitli “Eesti Parim Toode Väikeettevõttelt” või “Eesti Parim Jook Väikeettevõttelt” seitse kodumaist toodet.

 

Hindamiskomisjoni esimehe toiduteadlase Rain Kuldjärve sõnul oli sel aastal konkurents äärmiselt tihe ja võitjate väljaselgitamine polnud sugugi lihtne. Kokku kandideeris väikeettevõtete parima toiduaine tiitlile 55 toodet üle Eesti, võitjad selgitati nelja erineva piirkonna lõikes.

 

“Tänavust konkurssi iseloomustab väga lai spekter tooteid erinevatest kategooriatest. Mitmetes toodetes oli jäädud truuks traditsioonilistele tarbijate seas armastatud maitsetele, aga leidus ka täiesti uudseid tooteid, mis kindlasti alles pakuvad avastamisrõõmu,» ütles hindamiskomisjoni esimees.

 

Sarnaselt suurte toidutööstuste konkursitoodetega tõi Kuldjärv ka väiketootjate puhul välja kasvutrendi valmistoitude ja kiireid kvaliteetseid lahendusi pakkuvate toitude osas. «Näiteks kandideeris mitmeid suppe, erinevaid kastmeid, majoneese, steike. Kiirele ja mugavale tarbimisele suunatud trendi oli näha isegi jookides, kus olid esindatud ka valmiskokteilid,» lisas Kuldjärv.

 

Võidutoodete nimekirjast  toob toiduteadlane välja väga uuenduslikke tooteid, kus on ühendatud funktsionaalsus ja ringmajandusel põhinev lähenemine − näiteks kiudainerikas püree, mille valmistamisel on kasutatud mahlade pressjääke või põnev taimne pasteet musta trühvliga. «Teisalt oli kõrge punktiskoori saajate seas ka hinnatud traditsioonilisi tooteid, näiteks hirveliha steik, soolakaramelline kooreliköör või mitmed fermenteeritud tooted, mis on toidulauale jõuliselt tagasi tulemas ja koguvad üle maailma populaarsust,» sõnas žürii esimees ja tõi värsketest tiitlisaajatest näiteks mango-citra humala kombucha ehk teeseenejoogi ning ökoloogilise fermenteeritud küüslaugu.

 

Kuldjärve sõnul näitab konkursi rohke osalejate arv ja kõrged keskmised hinded, et Eesti väikeettevõtjad teevad tootearenduses suurepärast tööd ja uued turule jõudvad tooted on äärmiselt kõrge kvaliteediga. «Julgustan igaüht nii võidutooteid kui ka teisi põnevaid võistlusel osalenud toiduaineid ise proovima. Teatavasti on oma silm kuningas ja praegusel juhul sobiks isegi öelda, et oma keel on kuningas,» pakkus Kuldjärv.

 

Parimateks väikeettevõtete toidutoodeteks ja jookideks tunnistati järgmised:  Siidrikoda OÜ FIBES kiudainerikas püree, Karu Kombucha OÜ mango-citra humala kombucha, Linnamäe Lihatööstus AS hirveliha steik, Vegestar OÜ taimne pasteet musta trühvliga, Amber Production Remedia OÜ Kiiu Torn soolakaramelli kooreliköör, Vinkymon OÜ ökoloogiline fermenteeritud küüslauk ja Vinkymon OÜ must jäätee ebaküdooniaga.

 

Konkurss Eesti Parima Toiduaine valimiseks toimub Toiduliidu eestvedamisel tänavu juba 30. korda. Konkursi üldvõitjad ehk Eesti Parim Toiduaine 2024, Eesti Parim Mittealkohoolne Jook 2024, Eesti Parim Alkohoolne Jook 2024 ja Eesti Parim Lisandväärtusega Toiduaine 2024 kuulutatakse välja Toiduliidu aastakonverentsil 16. aprillil. Rahva Lemmiku valimine toimub Eesti Parima Toiduaine Facebooki lehel 3.-9. aprillil.

 

Manuses Toiduliidu fotod väikeettevõtete võidutoodetest ja konkursi korraldustiimist.

 

  1. aasta Eesti Parima Toiduaine konkursi väikeettevõtete võidutooted:

 

Selle, kas eraldi kuulutati välja nii parim toidutoode kui ka parim jook, määras kummaski kategoorias esindatud toodete arv.

 

Lõuna-Eesti (kandideeris 12 toodet)

Parim Toode Lõuna-Eesti Väikeettevõttelt: FIBES kiudainerikas püree aktiivsetele inimestele - Siidrikoda OÜ. Kiudainerikas soolestikku toetav ja maitsev püree. Naturaalses pürees on kasutatud teadusuuringutel põhinevat rikastatud kiudainete segu, millel on positiivne mõju inimese soolestiku tervisele ja kokkuvõttes heale enesetundele. Toodetud ringlusmajanduspõhimõttel töötaval innovaatilisel ja unikaalsel tootmisliinil, mis võimaldab mahlade pressimisjäägid püreestada samaaegselt mahlatootmisega.

Parim Jook Lõuna-Eesti Väikeettevõttelt: Mango-citra humala kombucha - Karu Kombucha OÜ. Fermenteeritud teejook või teisisõnu teeseenejook on naturaalsete maitsetega – tootele ei ole lisatud kunstlikke värv-, maitseaineid ega ekstrakte. Eestis uudse maitsekooslusega kombuchas domineerib maitselt troopiline mango, lisaaktsendi annab citra humal. Eristuv on ka põneva kujundusega käsitööjoogi purk, mille on disaininud Eestis elav briti disainer Lewis McGuffie.

 

Lääne-Eesti (kandideeris 12 toodet )

Parim Toode Lääne-Eesti väikeettevõttelt: Hirveliha steik - Linnamäe Lihatööstus AS. Lihatoote valmistamisel on oluline naturaalsus, värskus ja päritolu. Toode on tehtud kodumaisest toorainest. Tootel on keskkonnasõbralik pakend, mille keskkondlikku jalajälge saab jälgida pakendil oleva QR-koodi abil ning milles on kasutatud 70% vähem plastikut kui tavalisel pakendil.

 

Põhja-Eesti (kandideeris 17 toodet)

Parim Toode Põhja-Eesti Väikeettevõttelt: Taimne pasteet musta trühvliga - Vegestar OÜ. Hernevalgu baasil valmistatud trühvlimaitseline määre, mis sobib hästi näiteks nii röstsaiale määrimiseks kui pastaroale kastme valmistamiseks. Toote suurepärane maitse ja tekstuur tagavad, et määre on populaarne nii veganite kui lihatoodete sööjate seas – taimne pasteet on osutunud väärikaks konkurendiks loomsetele pasteetidele.

Parim Jook Põhja-Eesti Väikeettevõttelt: Kiiu Torn soolakaramelli kooreliköör - Amber Production Remedia OÜ. Uus soolakaramelli kooreliköör on pehme ja sametise maitsega, kus on tunda üheaegselt nii magusaid kui soolaseid noote. Magusa iirise kreemjale maitsele lisab soolaka nüansi kübeke meresoola. Kiiu Torn Soolakaramelli Koorelikööri kangus on 16% vol.

 

Virumaa (kandideeris  14 toodet)

Parim Toode Virumaa Väikeettevõttelt: Ökoloogiline fermenteeritud küüslauk - Vinkymon OÜ. Fermenteeritud küüslauk on meeldivalt maheda hapuka maitse ja krõmpsuva tekstuuriga tervislik suutäis, mis on saavutatud pikaajalise hapnemise tulemusel. Toode sisaldab 1 ml kohta 10 miljonit kasulikku elus piimhappebakterit, mis toetavad seedimist ja organismi immuunsüsteemi. Lisaks sisaldab fermenteeritud küüslauk erinevaid mikroelemente (mineraalaineid ja vitamiine), kiudaineid ja bioaktiivseid ühendeid. Toode on pakendatud värviküllasesse püstiseisvasse kilepakendisse, mida on kerge avada ja uuesti taassulgeda.

Parim Jook Virumaa VäikeettevõtteltMust jäätee ebaküdooniaga - Vinkymon OÜ. Eesti esimene naturaalne funktsionaalne jäätee, mille valmistamisel on kasutatud naturaalset teed ning mida on rikastatud B-rühma vitamiinide ja kiudainetega. Toode ei sisalda kunstlikke magusaineid, lõhna- ega maitseaineid ja on säilitusainetevaba. Tervisliku jäätee valmistamisel on naturaalsete komponentidena kasutatud Tseiloni rohelist teed, ebaküdoonia toormahla ja värsket melissi. Jook kustutab hästi janu ja kosutab vitamiinidega ning on soolestiku tervist toetavate kiudainete allikaks.

 

 

 

Tuuli Sokmann

 

See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.

M: +372 512 2562

PR Strategies OÜ

Järve 2 (Torn 1)

Tallinn 11314, Eesti

www.prstrategies.ee

Exclusive Partner:

Hill+Knowlton Strategies 

 

                           

Sel nädalal asuvad Eesti Parima Toiduaine konkursil võistlema väikeettevõtete tooted, kelle hulgas jahib piirkonna parima tiitlit 55 uut kodumaist toiduainet.

 

Enim on tooteid hindamisele esitanud Põhja-Eesti ettevõtted (17 toiduainet), järgnevad Virumaa 14, Lääne-Eesti 12 ja Lõuna-Eesti 12 tootega. Nelja erineva piirkonna lõikes selgitab hindamiskomisjon ka parimad uued väikeettevõtete tooted.

 

„Valik on seekord eriti põnev ja kirev. Kui mingeid ühisnimetajaid otsida, siis võiks välja tuua omanäolised, huvitavate maitsekombinatsioonidega ja tervislikud käsitööjoogid ning maitsetena küüslaugu ja trühvli,“ räägib Toiduliidu juht Sirje Potisepp. „Ökoloogilise fermenteeritud küüslaugu kõrval kandideerivad näiteks röstitud küüslaugu hummus või maitsestatud viin musta küüslauguga. Võistlevad ka taimne pasteet musta trühvliga, trühvlimajonees, jäätunud õuntest tehtud siider ja mango-citra humala kombucha ehk teeseenejook,“ toob Potisepp näiteid tänavusest huvitavast tootevalikust.

 

„Väikeettevõtted erinevates piirkondades üle Eesti väärtustavad kohalikku toitu ja hoiavad piirkonna traditsioone. Sageli on tegemist pereettevõtetega, kel pole viimastel aastatel olnud kerged ajad – üheltpoolt on tarbija hinnatundlikum, teisalt on väikeses mahus tootmine kulukam,“ selgitab Sirje Potisepp. „Hindamistulemustest saavad ettevõtted oma uudistoodetele väärtuslikku tagasisidet. Edu konkursil võimaldab olla nähtav laiemale tarbijaskonnale ja avab enamasti väiketootjale ukse ka suurte kaubanduskettide sortimenti,“ valgustab Toiduliidu juht võidutoodetele avarduvaid väljavaateid.

 

Toiduliidu eestvedamisel tänavu juba 30. korda toimuvale Eesti Parima Toiduaine konkursile sai üles seada tooteid, mis on turule tulnud 2023. aasta jooksul. Suurtööstused esitasid hindamiseks 94 ja väikeettevõtted piirkondlike parimate selgitamiseks 55 toodet. Konkursitooteid hindab toiduekspertidest koosnev komisjon.  Parimad piirkondlikud tooted avalikustatakse neljapäeval.

 

  1. aastal Eesti Parima Toiduaine konkursil tiitlile „Eesti Parim Toiduaine Väikeettevõttelt“ kandideerijad piirkonniti:

 

Lõuna-Eesti

  • Siidrikoda OÜ – FIBES kiudainerikas püree aktiivsetele inimestele
  • Nopri Talumeierei OÜ   - Nopri grilljuustude nelipakk
  • Nopri Talumeierei OÜ   - rohelise pipra Gouda
  • Nopri Talumeierei OÜ   - vaarika panna cotta
  • Rõngu Mahl AS -  virsiku-apelsinimoos
  • Rõngu Mahl AS - õuna-passionimoos
  • Rõngu Mahl AS - metsamarjamoos
  • Relaxationland OÜ - CBD tee karusmarjaga
  • Karu Kombucha OÜ - mango-citra humala kombucha
  • Kõivsaare OÜ - valge sõstra vahuvein
  • Murimäe Vein OÜ - karusmarja vahuvein Vikker
  • Veinimäe OÜ - Veinimäe jääsiider

Lääne-Eesti

  • Saaremaa Delifood OÜ - Saaremaa mahe-hapukoor 20%
  • Saaremaa Delifood OÜ - Saaremaa mahejogurt vaarikatega
  • Saaremaa Delifood OÜ - Saaremaa mahejogurt mustsõstardega
  • Tang OÜ - Taneli klassikaline majonees
  • Tang OÜ - Taneli trühvli majonees
  • Linnamäe Lihatööstus AS - hirveliha steik
  • Linnamäe Lihatööstus AS - põdraliha steik
  • Saaremaa Delifood OÜ - Saaremaa toorjuust mango ja tšillipipraga
  • Saaremaa Delifood OÜ - Saare vanilli kohuke metsamarja täidisega ja maasikamaitselise glasuuriga
  • Pöide Pruulikoda OÜ – Rannatuul laager tüüpi õlu
  • TOHI Distillery OÜ - TOHI Gin Tonic Aroonia & Ebaküdoonia kokteil
  • Pöide Pruulikoda OÜ -  Kuuskant tume õlu

 

Põhja-Eesti

  • Vegestar OÜ - taimsed kanamaitselised nagitsad
  • Vegestar OÜ - taimne pasteet musta trühvliga
  • Puljong OÜ / FoodStudio - koorene seenekaste puravikega
  • Charki Production OÜ  - vinnutatud veiseliha Originaal
  • Gurmeeklubi OÜ - röstitud küüslaugu hummus
  • Puljong OÜ / FoodStudio - rohelise pipraga peolaua kaste
  • Rhumveld Baltic OÜ -   snäkisegu
  • Apcake OÜ - makroonide assortii Makhaus
  • Be More Superfoods OÜ - Collagen Edition Raspberry`n`Cherry jäätisepulber
  • Gurmeeklubi OÜ - tiramisu kook Baileyse kreemi ja kirssidega
  • Be More Superfoods OÜ – purutee „Kõige kallimale“
  • Auxner OÜ - SEMU astelpajuglögi
  • Põhjala Brewing AS - Põhjala Saturnus hele õlu
  • Vaat OÜ - Vaat Supernova laager tüüpi käsitööõlu
  • Amber Production Remedia OÜ - Kiiu Torn soolakaramelli kooreliköör
  • Amber Production Remedia OÜ – vürtsikas alkohoolne jook Piprasnaps Suitsune
  • Must Küüslauk OÜ - Must Kuld maitsestatud viin musta küüslauguga

 

Virumaa

  • Polven Foods OÜ - Lemmik klassikaline majonees
  • Matsimoka OÜ - trühvli salaami (viilutatud)
  • Matsimoka OÜ -  chorizo vorst (viilutatud)
  • Vinkymon OÜ - ökoloogiline fermenteeritud küüslauk
  • Matsimoka OÜ - frikadellisupp
  • Matsimoka OÜ - hernesupp suitsulihaga
  • Matsimoka OÜ - borš
  • Matsimoka OÜ - seljanka
  • Äntu Mõis OÜ - Kikerikii mahebroileri delikatesshakkliha
  • Vinkymon OÜ - ebaküdoonia-melissi limonaad
  • Vinkymon OÜ -  ebaküdoonia-melissi roheline jäätee
  • Vinkymon OÜ - must jäätee ebaküdooniaga
  • Moe OÜ -  Signature Cocktail Skinny B*tch kokteil
  • Moe OÜ - Handsa Barrel Aged kange alkohoolne jook

 

 

Palume konverentsile registreeruda hiljemalt T 9. aprilliks SIIT LINGILT

 

Tänavuse aastakonverentsi raames räägitakse majandusarengutest maailmas, tutvustatakse Eesti jäätmereformi, jäätmereformi korraldust Soomes ja jagatakse praktilisi näiteid Eesti toidu müügist välisturgudele. Selle aasta konverentsi fookuses on toiduainetööstuse majanduskeskkond ja mõjutegurid sh jäätmemajandus, mida lahatakse ka diskussioonivoorus.

 

Traditsiooniliselt autasustatakse konverentsil ka tootekonkursi “Eesti Parim Toiduaine 2024” võitjaid. Tseremoonial osalevad regionaalminister Madis Kallas ja Vabariigi Presidendi abikaasa pr Sirje Karis.

 

Konverents toimub MAK 2014-2020 “Teadmussiirde pikaajaline programm põllumajanduse, toidu ja maamajanduse tegevusvaldkonnas” toiduohutuse valdkonna raames, toetab Euroopa Liit. 

MAK (Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfond

Osalemine konverentsil on TASUTA.

Kui panete ennast kirja, aga selgub, et siiski ei osale, siis palun sellest koheselt teada anda!

 

 

Meil on hea meel teatada, et Toiduliidu ettepanekut arvestas regionaalminister Madis Kallas ning omistas ka meie Premia Tallinna Külmhoone AS juhile Aivar Ausile hõbedase teenetemärgi – Palju õnne!

 Regionaalminister Madis Kallas ning kantsler Marko Gorban andsid Eesti Vabariigi 106. aastapäevale pühendatud pidulikul vastuvõtul üle ministeeriumi teenetemärgid inimestele, kes on seisnud põllumajanduse ja regionaalvaldkonna hea käekäigu ja arengu eest. Kokku tunnustati teenetemärkidega 20 inimest, neist 18 hõbedase ja kahte kuldse teenetemärgiga.

 

„Täna saame tänada ja tunnustada neid inimesi, kes tegutsevad iga päev selle nimel, et kõikjal Eestis oleks võimalik elada ja et meie toidulaual jätkuks kvaliteetset kodumaist toitu,“ ütles regionaalminister Madis Kallas. „Oma teadmiste, tegude ja pühendumusega on nad andnud suure panuse meie riigi heaolusse ja arengusse.“

 

„Regionaalpoliitikal ja toidutootmisel on ühiskonnas täita väga oluline roll. Igapäevaselt ei teadvusta me tihti, kui tihedalt on need valdkonnad seotud meie julgeoleku ja vabadusega,“ sõnas Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi kantsler Marko Gorban. „Julgeolek algab sellest, et meil on elu igas Eestimaa nurgas ja et toit on meie inimeste laual.“

 

Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi teenetemärgid antakse üle kahes kategoorias: kuldne ja hõbedane. Kuldne teenetemärk antakse silmapaistvate teenete eest ministeeriumi valitsemisala valdkonna arendamisel. Hõbedane teenetemärk antakse tulemusrikka koostöö eest ministeeriumiga või eduka tegutsemise eest ministeeriumis, valitsemisala valitsusasutuses, hallatavas riigiasutuses või ministeeriumi valitsemisala valdkonnas.

Aktusel tunnustas Maaelu Edendamise Sihtasutus 2023. aasta parimat piimakarjakasvatajat ja parimat lihaveisekarjakasvatajat. Aasta parim piimakarjakasvataja on Maarja Paomees osaühingust Hummuli Agro. Aasta parima lihaveisekarjakasvataja aunimetuse pälvisid Diana ja Arno Pärna, kes juhivad ettevõtet Lahe Maamees OÜ.

Teenetemärkide kavalerid 2024

 

Hõbedane teenetemärk

  • Ahti Kalde, OÜ Sadala Agro juhatuse liige
  • Aivar Aus, ASi Premia Tallinna Külmhoone juhatuse liige ja tegevjuht
  • Aldo Vaan, Eesti Lihaveisekasvatajate Seltsi esimees
  • Eduard Punga, ASi Eesti Põllumajandusloomade Jõudluskontroll peatehnoloog
  • Evelin Loit-Harro, Eesti Maaülikooli säästva taimekasvatuse professor
  • Helena Pärenson, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi teadus- ja arendusosakonna nõunik
  • Ingrid Bender, Maaelu Teadmuskeskuse sordiaretuse osakonna teadur
  • Juhani Papp, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi kalanduspoliitika osakonna nõunik
  • Kerli Ats, Eestimaa Talupidajate Keskliidu tegevjuht, Luigeveski Agro OÜ juht
  • Lea Pauts, Maa-ameti ruumiandmete osakonna juhataja
  • Olavi Petron, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi regionaalarengu osakonna juhataja asetäitja
  • Piret Kljutšivski, Põllumajanduse Registrite ja Informatsiooni Ameti arengutoetuste osakonna juhataja
  • Piret Priisalu, Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi toiduohutuse osakonna nõunik
  • Reve Lambur, Maaelu Teadmuskeskuse võrgustiku osakonna maaeluvõrgustiku teenistuse juhataja
  • Sulev Taul, Põllumajandus- ja Toiduameti Põhja regiooni juhtivspetsialist
  • Tiina Loorand, Riigi Tugiteenuste Keskuse Interregi kontrolli ja regionaalarengu talituse teenusekoordinaator
  • Toomas Armulik, endise Kalanduse Teabekeskuse juhataja, Tartu Ülikooli Eesti mereinstituudi kalabioloogia ja kalanduse osakonna projektijuht
  • Unda Ozoliņa, Riigi Tugiteenuste Keskuse Eesti Euroopa Liidu välispiiri programmi sekretariaadi direktor

Kuldne teenetemärk

  • Jaak Ungerson, ASi Nurmiko omanik ja juhatuse liige
  • Tambet Tiits, Maa-ameti peadirektor

 

Teenetemärkide kirjeldused on Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi kodulehel.

Kaerajooki tootev YOOK võitis Dubais rahvusvahelisel toidumessil Gulfood 2024 innovatsiooniauhindade jagamisel tervisetoodete kategoorias peaauhinna. „Gulfoodi innovatsiooniauhind tõstab YOOKi kõrgema kategooria võistlejate sekka,“ lausus ettevõtte juht Katre Kõvask.  
 
YOOK Production AS käivitas hiljuti, 12. veebruaril Türil Baltimaade esimene kaerajoogitehase, et tuua turule esialgu kolm erineva maitsega toodet. Poelettidele jõuab täisterakaerahelvestest toodetud gluteenivaba baristajook; organic-jook, mis sobib nii joomiseks, kohvile valamiseks kui pudru ja hommikuhelveste sisse; ning kolmandaks vitamiinide ja kaltsiumiga rikastatud kaerajook. 
 
19. veebruaril ehk ligi nädalapäevad hiljem pärjati Eesti kaerajooki juba olulise rahvusvahelise tunnustusega. „YOOK võitis Gulfoodi innovatsiooniauhinna, mida võib ka vabalt nimetada toidumaailma Oscariks. Oleme väga uhked ja õnnelikud, et saame nii YOOKi kui ka Eesti toitu fookuses hoida ja propageerida,“ sõnas YOOK Production AS-i juht Katre Kõvask. „Meid vaadatakse tõsise uue tulijana, kes tahab ehitada oma brändi, on sellesse panustanud ja valmis pikaajaliselt veelgi panustama.“ 

Udust juttu ei võta keegi tõsiselt 
 
Kõvaski sõnul võib kõlada küll trafaretselt, ent toidus on kõige tähtsam maitse – see on pilet turule. Oskus teha kaerast, veest ja õlist toode, mis on tervislik ja maitseb suurepäraselt, ongi tema sõnul nende toote suur saladus ja konkurentsieelis. „See on see maagia, mis meie tootmises toimub ja mille osas oleme mõistetavalt üsna napisõnalised,“ märkis ta.  

Kuigi rahvusvahelisel turul on kaerajoogi pakkujaid teisigi, siis rõõmustas Kõvask, et hetkel oldi nendest igas aspektis paremad. Näiteks kasutab YOOK tootmises parema maitse ja toodete kõrge kvaliteedi hoidmiseks ainult mahedaid täisterakaerahelbeid. „See tähendab ühelt poolt paremat maitseelamust, aga teisalt inimesele ka kindlust, et tootes sisalduv on puhas ja kasulik,“ selgitas ta.  

Et YOOKi suund on edukas eksport, siis peab ka kogu ettevõtte pakutav teenustepakett olema Kõvaski sõnul konkurentsivõimeline, eristuma ja andma potentsiaalsetele partneritele kindlustunde. „Täna on globaalselt suurim teema tarneahel. Paljud jutuajamised pärast toodetega tutvumist just sellest algavadki. Et kindlust pakkuda, peab endal olema kindlus nii oma tooraine kui tootmisvõimekuse osas. Uduse jutu ja lubadustega ei võta meid keegi tõsiselt,“ rõhutas Kõvask.

Ettevõte sihib järgmiseks Aasia turge 

Praegu suudetakse ühes vahetuses toota aastas maksimaalselt 20 miljonit liitrit kaerajooke. Esimeses järjekorras jõuavad tooted Eesti poelettidele ning kohvikutesse ja restoranidesse. Seejärel liigutakse juba suurematele turgudele. „Aasiast huvitavad meid eelkõige Lõuna-​Korea, Vietnam ja Jaapan, piilume ka Singapuri ja Indoneesiat. Samuti on fookuses Laheriigid ning kindlasti otsime turgu ka Lääne-​Euroopas. Aga alustame ikka kodust. Täna oleme Eestis lettidel, järgmisena ootavad Läti ja Leedu.“  

Kõvaski sõnul ongi lähipäevade jooksul soov leida messilt potentsiaalseid kontakte, kelle abiga siseneda nii Lähis-​Ida kui ka Aasia turgudele, kuna just neist piirkondadest on huvilisi palju. „Teekond lepinguni on pikk, aga Gulfood on õige koht, kust seda alustada. Messi esimese päeva jooksul oli huvi arvestatav,” lausus ta. Osalemine Gulfoodil on Kõvaski sõnul tõestuseks, et ollakse tõsiseltvõetav ettevõte ja see on iga läbirääkimise alguspunkt. “Äri on ikka inimeste vahel, tuleb kohtuda ja olla õigel ajal õiges kohas,” toonitas ta. 
 
Eestist osaleb Gulfoodil 18 ettevõtet 
 
Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse (EIS) eestvedamisel osaleb tänavu Dubais toimuval messil Gulfood ühisstendiga 18 Eesti ettevõtet. Lisaks YOOKile on Eestist esindatud veel Balsnack International Holding AS, EBM Grupp AS, Haage Joogid OÜ, Iktos OÜ, Revala OÜ, Saku Õlletehase AS, Salvest AS, Valio Eesti AS, Öselwise OÜ, AS A. Le Coq, Siidrikoda OÜ, OÜ Vegestar, Puljong OÜ, Nordmel OÜ, Rosena DK OÜ, Sume Green OÜ ning Sunfly OÜ.  

Ka mullu olid Eesti ettevõtted samal messil väga edukad. Jäätisepulbrite innovaator Revala võttis toona esikoha piimatoodete kategoorias oma laktoosivaba pehme jäätisega. Must Küüslauk tunnistati mahetoodete kategoorias parimaks oma musta küüslaugu õisikuga ning Rosena DK oli parim tervise ja heaolu toodete kategoorias Eternal Youth tervist toetavaid komponente sisaldavate iluampsudega.  

„Innovatsioon on miski, millega Eesti ettevõtted on juba rahvusvahelisel turul konkurentidest ees. Lisaks ettevõtete messile viimisele on oluline toetada innovatsiooni iga ettevõtte puhul erineval viisil,” sõnas EISi ekspordiosakonna juht Eva-​Kristiina Ponomarjov. Ta rõhutas, et innovatsiooni olulisteks osadeks on tahe ja valmisolek arenguks, julgus, paindlikkus ja järjekindel panustamine, et eristuda konkurentsitihedal rahvusvahelisel turul. „Eksporditeenustega soovime käia sama rada, hoida oma tuge ajakohasena ja lähtuda ettevõtete tänastest vajadusest. Oleme partneritega tihedas suhtluses, et mõista, mis on erialaliidu, klastri või ettevõtte strateegiline vaade, kuidas edu mõõdetakse, millistel turgudel tegutsetakse ja kus nähakse uusi, suure potentsiaaliga turge. On tõeliselt hea meel, et ka sel aastal saame koos Eesti toiduinnovatsiooni võidukäiku tähistada,” sõnas Ponomarjov.

Gulfood on maailma suurim toidumess ja ülioluline on Kõvaski sõnul sellel osalemine nii YOOKi kui ka kõigi teiste Eesti toidueksportööride jaoks. „See on mess, kus tõesti leitakse koostööpartnereid ja tehakse kokkuleppeid. Siin pälvitud auhind annab tõestust sellest, et ettevõte on tõsine tegija, tal on mastaapi ja soovi äri arendada. Eriti just äri alustamise faasis on selline tunnustus katalüsaator,“ kommenteeris Kõvask. 

HEA TEADA 

  • Gulfood on maailma suurim toidu-​ ja joogisektori mess, mis toimub igal aastal ürituste ja näituste kompleksis Dubai World Trade Center. Tegemist on ärilt ärile suunatud messiga.  
  • 2024. aastal osaleb messil enam kui 5500 eksponenti 190 riigist. 
  • 2023. aastal võitsid kolm Eesti ettevõtet esmakordselt Gulfoodi innovatsiooniauhindade jagamisel peaauhinna. Kolmikvõidu tõid erinevates kategooriates koju jäätisepulbrite innovaator Revala, musta küüslaugu õisikuid valmistav Must Küüslauk ning kollageeni, vitamiine jt tervist toetavaid komponente sisaldavate iluampsude tootja Rosena DK.  
  • Tänavu toimub mess Gulfood juba 29. korda.  

TAUST 
Yook Production AS 
Töötajaid: 15  
Tehas: Türil, YOOKi uus, enam kui 2200 ruutmeetri suurune tootmiskompleks annab uue hingamise ligi sajandipikkuse ajalooga Türi piimatööstusele 
Võimsus: 20 miljonit liitrit kaerapiima aastas 
Investeering ettevõttesse: 13 miljonit eurot
Fookuses: lisaks müügile Eesti turul eksport Lätti, Leetu, Aasia, Lähis-​Ida ning Põhja-​ ja Lääne-​Euroopa turgudele

 

Allikas: eas.ee

Atria Eesti AS

 

PRESSITEADE

 

22.02.2024

 

Atria Eesti uueks tegevjuhiks saab senine müügi- ja turundusdirektor Meelis Laande

 

Atria Eesti pikaajaline tegevjuht Olle Horm lahkub ettevõttest ning Eesti ühe suurima lihatööstuse juhtimise võtab alates aprillist üle senine müügi- ja turundusdirektor  Meelis Laande.

 

Tänan Olle Hormi eduka töö eest Atria Eesti tegevjuhina alates 2012. aastast. „Olle Horm on ehitanud Atria Eesti edukaks ja kasumlikuks ettevõtteks. Eriti hindan Olle pikaajalist juhtimiskogemust keerulises ärikeskkonnas,“ ütles Atria Plc tegevjuht Kai Gyllström.

 

Olle Hormi sõnul on ta pea 12 aasta jooksul saanud Atrias ette võtta väga palju ning tal on hea meel anda heas vormis ettevõtte juhtimine üle oma meeskonna sees. „Suur aitäh headele kolleegidele panuse eest ettevõtte eduloo kujundamisel ning soovin edu uutes ettevõtmistes,“ lausus Olle Horm.

 

Olle Horm alustas Atria Eesti tegevjuhina 2012. aasta augustis ning Meelis Laande liitus müügi- ja turundusdirektorina sama aasta detsembris. Viimase 12 aasta jooksul on Atria ligemale kahekordistanud oma turuosa ning tõusnud arvestatavaks lihatööstuseks. Eelmisel aastal kasvas ettevõtte mahuline turuosa 22,4 protsendini.

Meelis Laande sõnul on tal uue tegevjuhina kavas jätkata võetud kasvustrateegiat ning olla suunanäitaja nii tootearenduses kui ka uute tehnoloogiate kasutusele võtmises. „Turg on pidevas muutumises ja olen kindel, et suudame ka edaspidi olla kiired, tabamaks turutrende varakult,“ lisas ta.

Laande tõi välja, et võrreldes 12 aasta taguse ajaga on Atria teinud hüppelise arengu. „Esimese sammuna pani Olle kokku töötava meeskonna ning seadis selged eesmärgid ning tulemata ei jäänud ka tulemused,“ lisas ta. 

Üheks oluliseks tulemuseks on Laande sõnul tugev töö brändiga. Kantar uuringu alusel on mitmel aastal rahvas nimetanud Maks&Mooritsat kõige meeldivaimaks lihabrändiks ning eelmisel aastal lausa nr 2 toidu- ja joogibrändiks Eestis.

 

Brändi mainekusele on kaasa aidanud tooteportfelli jõuline optimeerimine. „Ühest küljest vähendati tootenimetuste arvu, kuid samas keskenduti kindlatele kategooriatele, et saavutada efektiivne tootmine,“ märkis Laande. „Samuti oleme meeskonnana seadnud algusest peale fookusesse tootearenduse, mis on toonud võidud konkurssidelt. Täna oleme mitmetes kategooriates saavutanud liidripositsiooni nagu näiteks  grillvorstid, suitsuvorstid, verivorstid, singid, pihvid/lihapallid ning hakkliha.“

Mitmeid uuendusi on viimase kümne aasta jooksul läbi viidud Valgas asuvas tootmises, millest turgu muutvaks võib pidada kolme aasta tagust investeeringut keskkonnasõbralikku hakklihapakendisse- ja pakkeliini. Uue pakendustehnoloogia abil toob ettevõtte ca 75 tonni aastas vähem pakkematerjali turule. 

Atria Eesti omab ka tütarettevõtet  Atria Farmid, mis opereerivad nelja seafarmi. See võimaldab Atria Eestil oma toodetes kasutada valdavalt omakasvatatud kodumaist sealiha. Ettevõte on suuruselt teine seakasvataja Eestis ning peab oluliseks sektori arendamist ning jätkuvaid investeeringuid kodumaisesse seakasvatusse.

Taustainfo:

Atria Eesti ajalugu ulatub 1910. aastasse, mil rajati Valga Lihatööstus ja tapamaja. Atria Eesti AS kuulub Atria kontserni. Helsingi väärtpaberibörsil noteeritud Atria Plc juured ulatuvad 1903. aastasse, mil asutati selle väärika ettevõtte vanim omanikuks olev ühistu. Atria Eesti pakub oma kolme kaubamärgi: Maks & Moorits, Wõro ja VK all kokku ca 300 erinevat toodet. Tütarettevõte Atria Farmid opereerivad nelja seafarmi: Viljandimaal Savikotis, Tartumaal Teedlas, Jõgevamaal Palamusel ja Põlvamaal Savernas.

Olle Horm on toidutööstusettevõtteid juhtinud alates 2000. aastast.

Meelis Laande on 2017. aastal lõpetanud Tartu Ülikoolis strateegilise juhtimise magistrikraadiga, eelnevalt TÜ Narva Kolledži finantsjuhtimise erialal. Esimene erialane haridus on Väimela Põllumajandustehnikumist veterinaaria erialal. Peale Atria Eesti on Meelis Laande juhtinud müügi- ja turundusvaldkonda nii piima- kui lihatööstuses. Samuti töötanud jaekaubandusettevõtetes Kesko Eesti ning Biomarket.

Lisatud fotod: autor Maks&Moorits

https://drive.google.com/drive/folders/1z1PMAU63gu5VZcYLmGrZplPUtZptGZGn?usp=sharing

 

Lisainformatsioon:

Meelis Laande (mob. 5234900, e-post: See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.)

Olle Horm (mob. 5018214, e-post: See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.)

 

 

Pressiteade

20.veebruar 2024

Eelmisel nädalal Türil tootmist alustanud kaerajoogitehase mahetoode YOOK Organic pärjati sel nädalal Dubais toimuval maailma suurimal toidumessil Gulfood tervisetoodete kategoorias aasta innovaatilise toote peaauhinnaga.


Gulfood on sisuliselt meie sektori ehk toidu- ja joogitööstuse ülemaailmne Oscari-gala, konkurents on metsik ja tõesti ainult parimatest parimad tooted saavad esile tõstetud. Oleme alles oma tee alguses, kuid Gulfood’i Best Health Wellness Product’i tiitliga on julge tunne maailma vallutama asuda,” kommenteeris Yooki tegevjuht Katre Kõvask. “Suurepärase maitseelamuse pakkumine, allergiavaba kvaliteet ning minimaalne keskkonnajalajälg teevad YOOKist mängumuutja kogu sektoris. Aitäh hooandmise ja toe eest Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutusele, kelleta poleks me muidu siia messile veel jõudnud.”

 

Gulfood on üks maailma suurimaid toidu- ja joogisektori messe, mis toimub igal aastal Dubai World Trade Centeris. Tegemist on ärimessiga, kus osaleb ligi 5500 eksponenti ja rohkem kui 200 000 spetsialisti üle kogu maailma 190 riigist. Nii nagu maailma suurimatel toidumessidel kombeks, korraldatakse ka Dubais konkurss uutele toiduainetele ning üheks konkursikategooriaks on “Best Health Wellness Product“ (kõige innovaatilisem tervisetoode), milles osutus võitjaks YOOK Organic kaerajook.

 

"Kaerast valmistatud piimaalternatiivid on globaalses kasvutrendis, mõnusa maitsega, allergeenivabad ning väga madala keskkonna-jalajäljega ning tänu sellele ka kõige jätkusuutlikum alternatiiv  tavapiimale," selgitas Katre Kõvask ning lisas, et kaerajoogi peamised tarbijarühmad on kõikjal sarnased. "Keskkonnateadlikud inimesed, veganid ja need, kes ei saa tervislikel põhjustel lehmapiima juua ning paindliku toitumiskavaga inimesed, kes aeg-ajalt ka piimaalternatiive tarbivad,“ selgitas Kõvask.

 

Eestis on YOOK saadaval kõigis kaubanduskettides, Kaupmehe ja Sanitexi sortimendis ja ka kohvikutes ning restoranides. "Suudame ühes vahetuses toota aastas  maksimaalselt 20 miljonit liitrit  kaerajooke ja meie selge siht ning suund on edukas eksport. Alustame oma koduturust – Balti riikidest, kuid selle kõrval on täna sihikul näiteks Aasia ja Laheriigid, samuti soovime kanda kinnitada Põhja- ja Lääne-Euroopa riikides," rääkis Katre Kõvask geograafilise laienemise perspektiividest ning viitas samas, et konkurents on väga tihe ning selgelt parem ja nutikam tuleb olla väga tugevatest globaalse haardega ettevõtetest ja brändidest.

 

"Me jälgime hoolsalt trende, oleme paindlikud ja kavatseme pidevalt tootesortimenti täiendada," lubas Kõvask, kelle kinnitusel kasutab YOOK puhtuse, parema maitse ja toodete kõrge kvaliteedi hoidmiseks ainult mahedaid täisterakaerahelbeid ning ei lisa toodetesse suhkruid. Mahedad täisterakaerahelbed jõuavad YOOKi tööstusse 450 km raadiusest. „Nii on toore kodulähedane ja mahe. Keskkonnajalajälje minimeerimine on üks meie kesksetest tegevusprintsiipidest: võidab keskkond, võidavad inimesed.“ 

 

Esmavalikus on kolm toodet: mahedatest täisterakaerahelvestest toodetud gluteenivaba baristajook, mis on eelkõige mõeldud piimavahuga kohvide ja matcha latte jaoks; organic-jook, mis on  mahetoode ja sobib nii joomiseks, kohvile valamiseks kui pudru ja hommikuhelveste sisse ning kolmandaks vitamiinide ja kaltsiumiga rikastatud kaerajook, mis on ideaalne kohvile valamiseks, niisama joomiseks kui ka smuutide- lisandiks. Kõik tooted on saadaval üheliitrises kartongpakis. 

 

Vaata fotogaleriid siit!

 

Lisainfo:

 

Katre Kõvask

YOOK Production AS

M: 51 15 004

e-post: See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.

 

Kõik uued maksud ja maksutõusud ning energiakandjate kasvavad hinnad jõuavad toiduainete lõpphinda. Tarbija aga ei suuda enam uusi hinnatõuse vastu võtta, ütles Toiduainetööstuse Liidu juhataja Sirje Potisepp täna Riigikogus oluliselt tähtsa riikliku küsimuse „Eesti majanduslanguses. Mida teha?“ arutelul.

 

„Toiduainete hinnad on tõusnud viimase kahe aastaga ca 40% eelkõige sisendhindade kiire tõusu tõttu nagu tooraine ja energia. Tarbijate kindlustunne on madal, inimesed on mures oma sissetulekute ja kasvavate kulude pärast,“ ütles Potisepp. „Toidutööstus on üks energiamahukamaid sektoreid. Toiduainete lõpphind kujuneb ahelas tootja, tööstus, kaubanduse juurdehindlus ja käibemaks. Kui teised Euroopa riigid toetavad oma ettevõtteid energiahindu leevendades või toetusi makstes, siis Eestis kipub see olema pigem vastupidi ja uppuja päästmine on tema enda asi – Eesti ettevõtetele kehtestatakse Euroopa Liidu miinimumnõuetest suuremaid kohustusi, mis eeldavad suuri investeeringuid, ja flirditakse uute täiendavate maksudega, mis kõik tõstavad toiduainete lõpphinda, vähendavad Eesti toiduainete ostmist ja seavad seeläbi ohtu Eesti toiduainetööstuste konkurentsivõime.“

 

Tarbijate valikud on viimase aastaga oluliselt muutunud allahindluste keskseks ja jaekaubanduses suureneb importtoodete ja teadmata päritolu private label  toodete osakaal. Nii on Eesti toodete osakaal kaubanduses langenud 59%ni. Tööstuste käibed on küll tõusnud hindade kallinemise tõttu, aga mahud on languses nii sise- kui välisturul, sest Eesti toidutootjad ei suuda kõrgete hindade tõttu välisturul enam konkureerida.

 

„Töötlev tööstus on kriisis, aga me ei ole kuulnud valitsuselt konkreetseid sõnumeid, kuidas kavatsetakse riigi valitsemiskulusid vähendada. Olukorras, kus ettevõtted peavad koondama kulude kokkuhoiu nimel paneb ettevõtjaid sügavalt nördima see, kuidas ministeeriumid võistlevad, kes suudab suuremaid lisatasusid või preemiaid maksta,“ lisas Potisepp. „Eesti inimeste toiduga varustatuse tagamine ei saa olla ainult eraettevõtete mure, vaid peab olema ka riigi mure. Toit on meie esmavajadus, kuid varsti oleme olukorras, kus tarbijad ei suuda enam toiduainete hinnatõusu kinni maksta.“

 

Potisepp pani Riigikogu erakondadele südamele, et ettevõtteid ei koormataks rohkem täiendavate kohustuste ja maksudega, ning rõhutas, et kavandatav rohepööre peab olema realistlik ja jõukohane. „Rohepööre on tulnud, et jääda, kuid me vajame selget lühi- ja pikaajalist plaani ja mõjuanalüüsi, millises mahus ja milliseid muudatusi ettevõtted peavad tegema ja kes selle kinni maksab. Täna seda arusaama pole. Toidutööstused ei ole rohepöörde vastu. Ettevõtted tegelevad igapäevaselt tootmisprotsessi keskkonnasõbralikumaks muutmisega, kuid meie ettevõtetelt ei tohi nõuda kliimanõuete täitmist ennaktempos võrreldes teiste Euroopa riikidega ega luua täiendavaid regulatsioone Euroopa Liidu nõuetele, mis ohustavad ettevõtete konkurentsivõimet nii sise- kui välisturul,“ rõhutas Potisepp.

 

 

 

Osalemine konverentsil on kõigile TASUTA, aga kohustuslik on eelregistreerimine SIIN

Palume registreeruda konverentsil kohapeal saalis osalemiseks hiljemalt E 27. novembril ja veebis osalemiseks hiljemalt T 28. novemberil.